تغذیه و رژیم های غذایی

برای تو – 16 مواد غذایی برای پاکسازی و ترمیم ریه و تنفس بهتر (2021)

برای تو – 16 مواد غذایی برای پاکسازی و ترمیم ریه و تنفس بهتر (2021)

مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان داده است که سالانه، حدود سه میلیون نفر، به دلیل مشکلات تنفسی جان خود را از دست می دهند. هوای آلوده و سبک زندگی ناسالم، ریه های شما را تحت تاثیر قرار داده و منجر به مشکلات تنفسی و در نهایت، بیماری های تنفسی می شود. بنابراین، بایستی هوشیار بود و با مصرف غذاهای سالم و داشتن سبک سالم زندگی، از ریه های خود مراقبت نمود. در این صورت، هزینه داروها و جراحی کاهش می یابد. برای شناختن مواد غذایی موثر در پاکسازی و ترمیم ریه، به مطالعه ادامه این مقاله در دکتر چک ادامه دهید.

مواد غذایی برای پاکسازی و ترمیم ریه

1- سیر برای ریه

آلیسین، ماده مغذی اصلی در سیر است که فواید بی شماری برای سلامتی دارد. خواص ضد میکروبی، ضد سرطان و کاهش فشار خون، ازجمله فواید سیر می باشد. دانشمندان چینی ثابت کرده اند که مصرف سیر، بر روی بیماران مبتلا به اختلالات ریوی و سرطان ریه تاثیر مثبتی دارد.

سیر برای عفونت ریه

  • روزانه 2-3 حبه سیر را در ادویه، سالاد و یا سس سالاد خود مصرف کنید تا ریه هایتان را از عفونت و بیماری ها محافظت نمایید.

2- اسفناج

اسفناج و سایر سبزیجات برگ تیره، مانند کلم پیچ، برگ چغندر، سبزی تربچه و … دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هستند. دانشمندان دریافته اند که اسفناج، حاوی مواد شیمیایی است که از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کرده و در کاهش التهاب و مبارزه با سرطان کمک می کند.

  • مصرف روزانه حداقل یک فنجان اسفناج، ایمنی بدن را تقویت نموده و فرم ریه ها را به خوبی حفظ می کند.

3- سیب

یکی دیگر از میوه های مناسب برای پاکسازی و ترمیم ریه سیب است. سیب، منبع غنی آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی (همچون کاتچین، کلروژنیک اسید و فلوریزین) است که به کاهش خطر آسم، سرطان، التهاب و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

  • هر روز یک سیب به عنوان صبحانه و یا میان وعده مصرف کنید تا ریه های سالمی داشته باشید.

4- ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، سالمون، کپور و شاه ماهی، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 (EPA و DHA) هستند. این نوع اسیدها، به عنوان اسیدهای چرب اشباع نشده یا PUFA شناخته می شوند زیرا، حاوی بیش از یک پیوند دوگانه در ساختار شیمیایی خود هستند. PUFA، از قلب محافظت کرده و دارای خواص التهابی، ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی است.

  • مصرف ماهی های چرب و یا مکمل های غذایی حاوی امگا 3، می تواند تاثیر بسزایی در سلامتی شما داشته باشد. برای آشنایی با میزان و نحوه مصرف مکمل ها، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

5- زنجبیل برای پاکسازی و ترمیم ریه

زنجبیل، یکی از داروهای قابل اعتماد خانگی برای درمان سرماخوردگی و گلودرد و مشکلات تنفسی است. دانشمندان دریافته اند که زنجبیل، حاوی ترکیب فعال زیستی به نام جینجرول می باشد که دلیل طعم تند آن نیز، همین جینجرول است. همچنین، جینجرول در جلوگیری از آسم، سرماخوردگی، میگرن و فشارخون بالا تاثیر بالایی دارد.

زنجبیل برای پاکسازی و ترمیم ریه

بهترین روش مصرف زنجبیل برای پاکسازی و ترمیم ریه ، افزودن یک تکه کوچک از ریشه آن به آب و نوشیدنش کمی قبل از صبحانه است. این محلول، خاصیت سم زدایی بر بدن انسان دارد.

6- توت

توت، مانند توت فرنگی، تمشک، توت سیاه و بلوبری، حاوی اسید فنولیک، فلاونوئیدها، تاتن ها، اسید اسکوربیک و سایر مواد شیمیایی گیاهی است. تمامی این ها در پاکسازی ریه، کاهش التهاب، تقویت ایمنی، محافظت از قلب و مبارزه با انواع سرطان موثر هستند.

  • توت را می توانید در انواع اسموتی ها، صبحانه و یا به عنوان میان وعده استفاده کنید.

7- زردآلو

زردآلوی شیرین، نه تنها خوشمزه بوده بلکه، محافظ قدرتمند ریه های شما نیز است. محققان دریافته اند که زردآلو، منبع غنی از ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و لیکوپن است که تمامی آن ها، دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و به از بین بردن ذرات مضر موجود در اکسیژن کمک می کنند. زردآلو، دارای خواص ضد حساسیت، ضد میکروبی، ضد التهاب و ضد سرطان می باشد.

  • می توانید آن را به اسموتی، سالاد و یا کاسه صبحانه خود اضافه کنید و یا به عنوان میان وعده میل نمایید.

8- کلم بروکلی برای پاکسازی ریه

کلم بروکلی، سلطان تمامی مواد غذایی درمانگر است. دانشمندان ثابت کرده اند که کلم بروکلی، منبع غنی سولفورافان (SFN) می باشد. سولفورافان، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی است. همچنین، سولفورافان از سرطان ریه، معده و پستان جلوگیری می کند.

تنفس بهتر

  • برای بهبود سلامت کلی بدن، روزانه نصف لیوان کلم بروکلی خام یا گریل شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9- گریپ فروت برای ریه

گریپ فروت، به دلیل داشتن خواص جادویی کاهش دهنده وزن و فواید بی شمار خود شناخته شده و این میوه، منبع بسیار خوبی از ویتامین C، ویتامین B6، تیامین، اسید فولیک و منیزیم است. همچنین، حاوی یک فلاون فعال زیستی به نام نارینژنین می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

مصرف حداقل نصف یک گریپ فروت در صبحانه، می تواند به دفع سموم از بدن و کاهش التهاب سیستم تنفسی کمک کند. با این حال، در برخی موارد، مصرف مرکبات می تواند باعث وخامت وضعیت جسمی شما شود لذا، قبل از مصرف مرکبات برای درمان سرماخوردگی یا سایر بیماری های ریوی، با پزشک خود مشورت کنید.

10 – زردچوبه برای ترمیم ریه

این ادویه طلایی، در سنین مختلف، برای کاهش مشکلات مختلف سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. کورکومین، ماده اصلی تشکیل دهنده زردچوبه و دلیل اصلی همه خاصیت های خوب آن است. کورکومین، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب و ضد میکروب می باشد. این ویژگی ها، زردچوبه را برای از بین بردن اختلالات تنفسی و التهابی، سرطان ها و چاقی، ایده آل می کند.

  • صبح ها، یک تکه یک اینچی ریشه زردچوبه مصرف کنید و یا پودر آن را به اسموتی ها، آبمیوه، سس سالاد و ادویه جات خود اضافه نمایید.

11- لوبیا، بذرها و آجیل

لوبیا، بذرها و آجیل، دو چیز مشترک دارند؛ اول) منبع عالی پروتئین هستند. دوم) دارای خواص ضد التهابی هستند. بنابراین، با مصرف آن ها می توانید التهاب، کلسترول و فشار خون را کاهش داده و میزان چربی را کنترل نمایید.

  • روزانه، حدود نصف فنجان لوبیا و نصف فنجان بذر و آجیل مصرف کنید.

12- آووکادو

یکی دیگر از پیشنهاد های جالب محققان برای پاکسازی و ترمیم ریه، مصرف آووکادو است. آووکادو، سرشار از ویتامین های B6، K، E، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و نیاسین است و حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده می باشد. این ویتامین ها، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. در حقیقت، دانشمندان دریافته اند که مصرف آووکادو می تواند به کاهش آرتروز و التهاب مفاصل کمک کند.

  • برای سالم ماندن، روزانه نصف آووکادو را مصرف کنید.

13- طیور خانگی

مرغ و بوقلمون، از پرمصرف ترین انواع طیور و منبع عالی پروتئین بدون چربی هستند. دانشمندان دریافته اند که رژیم غذایی غنی از طیور می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را 10% کاهش دهد. قبل از مصرف، از بدون هورمون بودن طیور اطمینان حاصل کنید تا بتوانید از تمامی فواید آن بهره مند شوید.

مرغ

  • در وعده های نهار و یا شام، می توانید مرغ را بصورت سوخاری، شکم پر و یا کبابی مصرف کنید.

14- فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز، منبع بسیار خوبی از ویتامین C، لیکوپن و بتاکاروتن است. این مواد، آنتی اکسیدان بوده و به خنثی سازی ذرات مضر اکسیژن کمک می کنند. در نتیجه، ریه ها و سایر اعضای حیاتی شما حفاظت شده و عاری از بیماری ها و اختلالات می گردند.

  • فلفل دلمه ای را می توانید بصورت خام، سوخاری، کبابی یا بخارپزشده، در سالاد، ساندویچ و همراه با وعده غذایی مصرف کنید.

15- فلفل چیلی

فلفل چیلی تند بوده و به غذای شما رنگ می بخشد. دانشمندان ثابت کرده اند که کپسایسین موجود در آن، دلیل تندی و فواید فلفل چیلی بوده و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی می باشد.

مصرف روزانه چیلی، در حفظ سلامتی بدن تاثیر بسزایی دارد.

16- کندر برای ریه

مطالعات مختلفی که درباره خواص کندر برای ریه انجام شده‌اند، نشان داده است که خواص ضدالتهابی طبیعی و ضدباکتریایی دارد که باعث از بین رفتن عفونت‌های ریه می شود. کندر التهاب رگ های خونی را کم کرده و ریه را منقبض می‌کند؛ بنابراین، خون به ریه سرازیر می‌شود و درد این ناحیه کاهش پیدا می‌کند.

 

برای تو – 16 مواد غذایی برای پاکسازی و ترمیم ریه و تنفس بهتر (2021)

لینک مطلب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا