سلامت و تربیت کودکان

برای تو | آیا نوع تغذیه می‌تواند خواب ما را بهبود بخشد؟ (2021)

برای تو | آیا نوع تغذیه می‌تواند خواب ما را بهبود بخشد؟ (2021)
2 minutes
quality,q 90
https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-products/113379816.jpg?x-oss-process=image/resize,m_lfit,h_600,w_600/quality,q_90

ست کالسکه و کریر اسپرینگ مدل B047

ست کالسکه و کریر اسپرینگ مدل B047
ست کالسکه و کریر اسپرینگ مدل B047
۶۵.۱میلیونتومان
quality,q 90
https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-products/119528424.jpg?x-oss-process=image/resize,m_lfit,h_600,w_600/quality,q_90

کالسکه دلیجان مدل بنیتا طرح Gucci 10

کالسکه دلیجان مدل بنیتا طرح Gucci 10
کالسکه دلیجان مدل بنیتا طرح Gucci 10
۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان
quality,q 90
https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-products/e6ca4f0f181185f921dab01f3ce0a95f551050ce_1621102492.jpg?x-oss-process=image/resize,m_lfit,h_600,w_600/quality,q_90

ست کالسکه و کریر اسپرینگ مدل اسپیدا بدنه برنز

ست کالسکه و کریر اسپرینگ مدل اسپیدا بدنه برنز
ست کالسکه و کریر اسپرینگ مدل اسپیدا بدنه برنز
۳۰.۲میلیونتومان

اگر شما هم به گرفتن یک رژیم غذایی به همراه ورزش به عنوان رفتار‌های سالم فکر می‌کنید خواب یکی از ارکان سبک زندگی سالم است. با خواب درست صبح پرانرژی از خواب بیدار می‌شویم و با رعایت رژیم غذایی و ورزش به سلامتی خود کمک می‌کنیم. هر دو این‌ها می‌توانند بر سلامت و طول عمر روزانه ما تأثیر بگذارند. برای اینکه سالم بمانیم و از برخی بیماری‌ها مانند چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی و دیابت پیشگیری کنیم باید خواب را در اولویت قرار دهیم.

آیا خواب بر الگو‌های غذایی ما تأثیر می‌گذارد؟

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده که افرادی که فقط چهار ساعت می‌خوابیدند در مقایسه با افرادی که ۹ ساعت استراحت داشتند ۳۰۰ کالری بیشتر در روز دریافت می‌کنند. زمانی که ما کم خواب هستیم هورمون‌هایی که بر اشتها و سیری تأثیر می‌گذارند مختل می‌شوند. گرلین اشتهای ما را افزایش می‌دهد و لپتین نقش مهمی در کمک به احساس سیری ایفا می‌کند. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابیم گرلین افزایش می‌یابد و لپتین کاهش می‌یابد.

برای داشتن خوابی راحت چه بخوریم؟

با گرفتن رژیم مدیترانه‌ای خوابی راحت خواهید داشت. رژیم مدیترانه‌ای شامل غذا‌های کاملا تازه و مقدار زیادی میوه، سبزیجات، نان و سایر غلات، سیب زمینی، لوبیا، آجیل و دانه‌ها و روغن زیتون بوده و به عنوان منبع اصلی چربی و محصولات لبنی، تخم مرغ، ماهی و مرغ در مقادیر کم تا متوسط است.

blank loading

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چه تأثیری بر خواب می‌گذارد؟

برخی از غذا‌های کلیدی که بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند سرشار از ملاتونین سروتونین و ویتأمین D بوده‌اند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که برخی غذا‌ها از جمله شیر، ماهی چرب، آب گیلاس ترش و میوه کیوی ممکن است خواب را بهبود بخشند. همه این غذا‌ها می‌توانند در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جای بگیرند. مکانیسم‌هایی که توسط این غذا‌ها ممکن است خواب را افزایش دهند هنوز به خوبی شناخته نشده است. گیلاس ترش غلظت ملاتونین بالایی دارد و مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب آلبالو ترش می‌تواند غلظت ملاتونین در ادرار را افزایش دهد (اما اگر می‌خواهید وزن کم کنید مراقب محتوای قند آب آلبالو باشید). این فرضیه وجود دارد که کیوی به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا و همچنین محتوای سروتونین و فولات موجود در آن به خواب کمک می‌کند. همه این‌ها در این مرحله صرفاً تئوری هستند و قبل از اینکه بتوان در مورد تأثیر یک غذای خاص بر خواب نتیجه‌گیری کرد باید تحقیقات دقیق‌تری انجام شود.

 

آیا مصرف غذای آماده تأثیری بر خواب دارد؟

کمبود خواب ممکن است باعث شود بیشتر بخوریم و انتخاب‌های غذایی سالم کمتری داشته باشیم:

– رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها برای قلب و مغز بلکه برای خواب نیز مفید است

– برخی از غذا‌های کلیدی که بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند سرشار از ملاتونین، سروتونین و ویتأمین D هستند و این غذا‌ها ممکن است خواب را تقویت کنند

– تحقیقات بیشتری برای تعیین کامل ارتباط بین یک رژیم غذایی خاص و برخی مواد مغذی خاص و خواب مورد نیاز است

 

منبع:

www.health.harvard.edu

برای تو | آیا نوع تغذیه می‌تواند خواب ما را بهبود بخشد؟ (2021)

لینک مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا