مکمل ها و داروها

برای تو – ویتامین B2(ریبوفلاوین); منابع و عملکرد آن در بدن (2021)

برای تو – ویتامین B2(ریبوفلاوین); منابع و عملکرد آن در بدن (2021)

آنچه در این مقاله از مجله فیت شیپ می خوانید:

  • ویتامین B2  و عملکرد آن در بدن
  • منابع غذایی ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • آیا ریبوفلاوین کافی دریافت می‌کنم؟
  • اگر ریبوفلاوین کافی دریافت نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟
  • مکمل‌های ریبوفلاوین چه تاثیری بر سلامتی دارند؟
  • آیا ریبوفلاوین می‌تواند مضر باشد؟

ویتامین B2 و عملکرد آن در بدن

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین(Riboflavin)، یک ویتامین مهم برای رشد و عملکرد سلول‌های بدن است؛ در اصل، این ویتامین کمک کننده تبدیل غذای خورده شده به انرژی موردنیاز بدن می‌باشد.
ریبوفلاوین یکی از انواع ویتامین‌های B و محلول در آب می‌باشد، به این معنی که در بدن ذخیره نمی‌شود و شما باید به صورت روزانه این ویتامین را دریافت کنید.
ریبوفلاوین همراه با سایر ویتامین‌های گروه B مؤثر عمل می‌کند.

منابع غذایی ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

لیست غذاهای زیر شامل ریبوفلاوین می‌باشد:

  • محصولات لبنیاتی
  • تخم مرغ
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • گوشت کم چرب (لخم)
  • اعما و احشا مثل جگر، قلوه و…
  • حبوبات
  • شیر
  • آجیل‌ها

ریبوفلاوین موجود در مواد غذایی، با قرار گرفتن در معرض نور از بین می‌رود؛ به همین علت غذاهایی را که شامل ریبوفلاوین هستند، نباید در ظرف‌های شفاف نگهداری کرد.

آیا ریبوفلاوین کافی دریافت می‌کنم؟

بیشتر مردم ایالت متحده، ریبوفلاوین کافی را از غذایی که می‌خورند دریافت می‌کنند و دارای کمترین کمبودها هستند. اگرچه احتمالاً گروه خاصی از مردم در دریافت ریبوفلاوین دچار مشکلاتی می‌باشند:

• ورزشکاران گیاهخوار (به خصوص گیاهخواران سختگیر که فرآورده‌های لبنی و تخم مرغ هم مصرف نمی‌کنند)
• خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی و فرزندان آنان
• وگان ها (کسانیکه هیچ فراودهٔ گوشتی نمی‌خورند)
• کسانیکه فراورده لبنی مصرف نمی‌کنند
• بیماران با اختلال ژنتیکی که باعث کمبود ریبوفلاوین می‌شود

پیشنهاد مطالعه:  سندروم پرخوری شبانه و 8 راه عالی برای جلوگیری

اگر ریبوفلاوین کافی دریافت نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟

اگر ریبوفلاوین کافی از غذایی که می‌خورید دریافت نکنید و یا بیماری خاص یا اختلالات هورمونی داشته باشید، می‌توانید دچار کمبود ریبوفلاوین شوید.
کمبود ریبوفلاوین می‌تواند منجر به بیماری پوستی، زخم شدن گوشه دهان، ورم کردن و شکاف برداشتن لب‌ها، ریزش مو، زخم شدن گلو، بیماری‌های کبدی و ایجاد مشکل در سیستم تناسلی و عصبی شود.
کمبود ریبوفلاوین شدید در دراز مدت باعث کاهش گلبول‌های قرمز خون (کم خونی-آنمیا) می‌شود که باعث ایجاد احساس خستگی و ضعف می‌شود؛ همچنین سبب ایجاد آب مروارید در چشم نیز می‌شود که روی بینایی اثر می‌گذارد.

مکمل‌های ریبوفلاوین چه تاثیری بر سلامتی دارند؟

دانشمندان به منظور فهم بهتر چگونگی تأثیر ریبوفلاوین در سلامتی در حال تحقیق هستند. در اینجا نمونه‌ای از یک تحقیق آورده شده است:

سردردهای میگرنی

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های ریبوفلاوین می‌توانند به پیشگیری از سردردهای میگرنی کمک کنند؛ اما برخی دیگر، خیر.
مکمل‌های ریبوفلاوین معمولاً عوارض جانبی بسیار کمی دارند، بنابراین بعضی از متخصصین به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای جلوگیری از میگرن، ریبوفلاوین را تجویز می‌کنند.

آیا ریبوفلاوین می‌تواند مضر باشد؟

تا کنون هیچ عوارضی از ویتامین B2 مشاهده نشده است؛ اما همیشه مصرف به اندازه و پرهیز از افراط و تفریط را به شما توصیه می‌کنیم.

تهیه و تنظیم توسط تیم تحریریه فیت شیپ؛ به همراه بررسی تخصصی ماهور شکرابی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی فیت شیپ

همه چیز در رابطه با کرونا

ویروس کرونا (COVID-19)، یک بیماری عفونی است که توسط ویروسی تازه شناخته شده ایجاد شده…

پنیر ریکوتا نوعی پنیر ایتالیایی است که در تهیه بسیاری از غذاها و دسرها استفاده می‌شود. پنیر ریکوتا بافتی نرم…

برای تو – ویتامین B2(ریبوفلاوین); منابع و عملکرد آن در بدن (2021)

لینک مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا