مکمل ها و داروها

برای تو – ویتامین B7 (بیوتین) و نقش آن در بدن (2021)

برای تو – ویتامین B7 (بیوتین) و نقش آن در بدن (2021)

ویتامینB7 که به بیوتین معروف است؛ ویتامینی محلول در آب و از گروه ویتامین های خانواده B است که برای سوخت و ساز مناسب بدن و تولید آنزیم‌های مهم ضروری ‌می‌باشد. بیوتین غالبا برای تقویت کردن مو و ناخن‌ها استفاده ‌می‌شود. این ویتامین، با نام‌های دیگری از جمله ویتامین H، ویتامین Bw و فاکتور X نیز شناخته می‌شود.

آنچه در این مقاله از مجله فیت‌شیپ می خوانید:

  • نقش ویتامین B7 (بیوتین)  در بدن
  • منابع ویتامین B7 (بیوتین) 
  • کمبود ویتامین B7 (بیوتین) و علائم آن
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین B7 (بیوتین) می تواند خطرناک باشد؟

نقش ویتامین B7 (بیوتین) در بدن

سیستم‌های زیادی در بدن از جمله پوست، رشته‌های عصبی، دستگاه گوارش، متابولیسم و سلول‌ها از بیوتین بهره ‌می‌برند.

بیوتین برای تولید اسیدچرب و گلوکز لازم است؛ چراکه بدن ما برای تولید انرژی از این دو استفاده ‌می‌کند.

بیوتین در بدن نقش یک کلید را بازی ‌می‌کند. این ویتامین به سلامتی پوست، رشته‌های عصبی، دستگاه گوارش، سوخت و ساز و سلول‌ها کمک ‌می‌کند.

یوتین ‌می‌تواند به درمان انواعی از آسیب‌های عصبی ‌نیز کمک کند؛ آسیب‌هایی مثل نوروپاتی محیطی که ‌می‌تواند نتیجه نارسایی کلیه و یا دیابت باشد.

از جمله وظایف ویتامین B7 در بدن، ایجاد سوخت وساز در کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و آمینواسیدها است؛ همچنین این ویتامین برای رشد طبیعی جنین ضروری و حیاتی ‌می‌باشد.
اکثر مردم مکمل‌های بیوتین را برای افزایش سلامتی پوست، مو و ناخن دریافت ‌می‌کنند. با اینکه مطالعات زیادی لازم است؛ ولی به نظر ‌می‌رسد که ویتامینB7 ‌می‌تواند در این زمینه‌ها کمک کننده باشد.

منابع ویتامین B7 (بیوتین)

بیوتین در غذاها به مقدار اندک یافت ‌می‌شود. غذاهایی که دارای بیوتین هستند عبارتند از:

  • جگر
  • گل‌کلم
  • ماهی‌ سالمون
  • هویج
  • موز
  • آرد سویا
  • مخمر
  • جوانه گندم
  • غلات کامل
  • نان گندم سبوس دار
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • آجیل
  • مرغ

پیشنهاد مطالعه:  موسلی چاربان چیست؟

– باکتری‌های روده کوچک نیز بیوتین تولید ‌می‌کنند.

کمبود ویتامین B7 (بیوتین) و علائم آن

کمبود ویتامین B7 (بیوتین) و علائم آن-فیت‌شیپ

کمبود بیوتین بسیار نادر است وافراد کمی هستند ‌که این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نمی‌کنند. این افراد علائم واضح و قابل توجهی دارند. کمبود این ویتامین ‌می‌تواند باعث گیجی، حالت تهوع، درد عضلانی، تغییرات پوستی و ریزش مو شود. علائم دیگر کمبود ویتامینB7 عبارتند از:

  • زبان متورم و قرمز رنگ

  • خشکی چشم‌ها

  • زخم‌های گوشه دهان

  • احساس خستگی

  • کم اشتهایی

  • بی‌خوابی

  • افسردگی

گاهی اوقات خانم‌ها در دوران بارداری دچار کمبود بیوتین ‌می‌شوند که بعضی از آن‌ها نیاز است مکمل ویتامین B7 را دریافت کنند که البته مزایا و خطرات آن به خوبی‌مشخص نیست.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین B7 (بیوتین) می تواند خطرناک باشد؟

بر اساس مطالعات انجام شده، دوز خاصی از ویتامین B7 یافت نشده که باعث مسمومیت در بدن شود، چراکه تما‌می‌ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند و بدن مقدار اضافی آن‌ها را ذخیره نمی‌کند و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند.

تهیه و تنظیم توسط تیم تحریریه فیت شیپ؛ به همراه بررسی تخصصی ماهور شکرابی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی فیت شیپ

همه چیز در رابطه با کرونا

ویروس کرونا (COVID-19)، یک بیماری عفونی است که توسط ویروسی تازه شناخته شده ایجاد شده…

پنیر ریکوتا نوعی پنیر ایتالیایی است که در تهیه بسیاری از غذاها و دسرها استفاده می‌شود. پنیر ریکوتا بافتی نرم…

برای تو – ویتامین B7 (بیوتین) و نقش آن در بدن (2021)

لینک مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا